Med snerydnings- og juletog på HVB

Ídag har jeg så været med ude med ude og køre snerydnings- samt juletog på HVB, hvor jeg netop er vendt hjem fra. Jeg troppede op kl. 7:30 på Hedehusgården, hvor jeg mødte Ole. Ole var i den grad ikke optimistisk omkring, om vi overhovedet kom ud og køre. Der lå en halv meter sne over hele Hedehusgård station, og det føg og sneede, så vi turde slet ikke tænke på hvordan strækningen så ud. Kort efter dukkede trafikchefen, Carsten, op, han var nu af den holdning at vi nok skulle kunne gennemføre plantogsdagen. Efterfølgende dukkede først Lars, så Steffen, Bjarne, Leif m. fl. og efterhånden bevægede vi os ned fra “loftet”, og ned i den tre-sporede remise. Inden vi overhovedet havde nogen chance for at køre på strækningen, skulle vi køre snerydningstog Hhg-Rub, bestående af M 23 og 24. M 24 havde stået med forvarme hele natten, men da M 23 ikke har installeret forvarme, var det blevet løst ved, at man satte en varmeblæser ind i motorrummet, som så blæste den varme luft ind på motorblokken. M 24 blev hostende og hakkende under en del røgudvikling startet af Ole, mens Carsten gik op og startede M 23. Drejeskiven var ikke rigtig samarbejdsvillig den morgen, men da vi var 5 mand til at skubben den rundt, lykkedes det at få M 24 ud af remisen.

M 23 blev spændt for M 24, og med mig og Ole på “The Helper” , og Carsten, Lars, Villy og en fjerde på M 23, begav vi os ud af den 5,5 km lange strækning. Det gik forholdsvis nemt med forspandskørslen, da vi havde radioer til at kommunikere med. Da vi nåede Rubjerg, fik vi en melding over radioen fra Hhg, at første tog (som skulle være kørt af M 24) var aflyst. I stedet skulle vi haste hjem, og så køre med forspand på dagens første tog. Hold fast hvor det bare lød godt! På tilbagevejen skulle vi krydse med Da 7, som de med en del besvær havde fået liv i, på Brandhøj. Der tror jeg vi holdte i 20 minutter, det tog så lang tid, at Lars der var togfører, endte med at komme op i M 24’es førehus der er det eneste der er fuldstændig lukket, for at få varmen. Langt om længe dukkede Da 7 op, de havde haft problemer med at trække sig op ad en bakke, og var af den grund blevet 11 min. forsinkede.

Vi tudede afgang, og fortsatte med M 24 forest til Hhg. Vi havde 6 minutter til at løbe om i, før vi skulle afgå igen. M 23 blev henstillet i kulsporet, mens at M 24 blev koblet til den anden ende af toget. Vi afgik så endnu engang forsinkede 12:23, hvor vi egentlig skulle være kørt 12:10. Jeg var lidt spændt på om M 24 med 75 HK kunne trække 5 vogne med passagerer i glatføre op ad nogen af de ret så stejle stigninger, derfor rullede jeg førehusvinduet ned, og sted konstant og holdte øje med kobbelstangen, og om hjulene fedtede. Igen nåede vi til Brandhøj, hvor vi skulle krydse med Da 7, og vi kunne også se dampen fra lokomotivet, men der kom slet ikke noget tog! Hhg kaldtes M 24 over radioen, og bad os kobæe vores tamme fra, og køre ned og hjælpe den fastkørt Da 7 fri. Overkørslerne langs hele banen var simpelthen iset helt til, så det var ikke så underligt, at Da 7 havde sat sig fast. vi koblede Da 7+vogne bagved, og vi kom da også fri, men det var ligefør at vi skulle havepassagerene ud og skubbe bagpå 🙂 Rubjerg blev nået, igen med lang tids forsinkelse, og da det tog vi skulle have kørt imellemtiden var aflyst, benyttede vi det kvarter vi havde til at gå ned til spejderne og få en kop kakao og nogen æbleskiver 😀

Vi kørte så tilbage mod Hhg, hvor damperen denne gang kom til tiden på Brandhøj. Da vi nåede til Hhg havde vi hele et kvarters pause, inden næste afgang, men en del af tiden skulle også lige bruges på at få spændt M 23 foran igen, da vi fik en melding om, at Da 7 ikke havde nok damp på kedlen. Så M 23 måtte med ud til Rubjerg, for at undsætte Da 7, der imellemtiden havde fået tryk på. M 24 byttede så stamme med Da 7, og vi fortsatte tilbage til Hhg som gennemkørende tog. da vi nåede Hhg, havde rangeret vognene på plads, samt skulle til at køre i remise, meldte de over radioen, at Da 7 ikke havde mere vand på. Ole måtte så alene rykke ud efter både m 23 og Da 7, da jeg gik og fejede sporskifter (ja lidt arbejde skulle der jo også være til mig 😀 ). Først kom M 23 med M 24 i forspand tilbage med selve stammen, for så at skulle køre tilbage efter Da 7! Heldigvis nåede alle tilbage, og det var nogen meget forfrosne medlemmer+aspirantmedlem (mig) der tog hjem i aftes!

Skriv en kommentar