Glædelig jul og godt nytår!

2010 er ved at rinde ud, og jeg vil af den grund lukke bloggen ned for i år, samt at skrive et julekort om min togoplevelser i år, til alle jer andre MJ’ere, der nu engang må læse med på min blog.

2010 har for mit vedkommende budt på rigtig mange forskellige togoplevelser, både i model og i virkelighed.

Jeg lagde ud med, at i store bededagsferien i April, at tage til Høng med mine moduler, hvor jeg sammen med de nuværende 3modul folk, var med til (såvidt jeg ved) første offentlige udstilling. Dette var en virkelig hyggelig dag, hvor selvom det regnede, var humøret højt.

Henad omkring sommerferien, afholdte vi den første cykeltur i vores klub, som vi endte med at omtale som:”Lolland rundt”. Der startede vi med at cykle fra Nykøbing F til Maribo, hvor tog ud og kørte med museumsbanen, og hvor vi gennem mit DJK medlemsskab, kom med toget til remisen, og fik set hvad der stod dernede. Vi cyklede derefter videre til vores vandrehjem i Sakskøbing, og somom dagen ikke var slut endnu, kom 4 ud af 6 mand (de to sidste ville hellere blive tilbage på vandrehjemmet og spille bordtennis, der anede de endnu ikke hvad vi andre skulle 😉 ) ud til Bo dyja og fik kigget på hans baner. Det begyndte egentlig med at en af vores medlemmer foreslog, at vi tog ud og cykelde en aftentur, og der øjnede jeg muligheden for, at vi skulle ud og besøge Bo. Vi cyklede derud, og vi stod så i hans indkørsel, og overvejede meget, om vi turde gå ind. Vores yngste medlem, endte så med at slå fast, at hvis vi ikke turde så turde han godt. Vi gik så i samlet flok, og på vej hen mod hoveddøren, stak Bo hovedet ud af køkkenvinduet og spurgte:” Hvem er i?”. Vi forklarede ham så, at vi kendte ham gennem dit og dat, og havde hørt om ham her og der, og det endte med at han kom ud til os. Vi forklarede ham så, at grunden til vi var kommet, var fordi at vi gerne ville se hans havebane. Vi troede ikke rigtig på at han ville give en flok 14-årige lov til at kigge, men han endte med at sige:” jamen lad os gå ud og kigge på det. først var det en tur ned i lok-remisen, derefter rundt og kigge på resten af strækningen, samt en tur i vognremisen. Efter at vi havde været hele haven rundt, bad han os lige vente, da han skulle ind efter sine nøgler. Vi troede, at det var fordi han ville låse af i begge remiser, men næh nej, vi skulle selvfølgelig også ind og se hans 54 kvm store spor 0 anlæg! Det var fandme vildt!

Efter at vi havde været derinde,  og han havde fået låt døren af, spurgte jeg ham i en hurtig vending:” Jeg ved godt at det måske er et rimeligt sindsygt spørgsmål, og vi får sikkert ikke lov, men må vi få en tur med din bane?”. Bo stod lidt og tænkte, men endte med at konstatere:” Pyt, så skidt da.” Jeg har optaget hele turen på video, hvilken kan ses på dette link: http://www.youtube.com/watch?v=HqF2VmFLUGw

Aalholm automobilmuseum blev også besøgt på samme tur, men desværre døde begge mine kameraer den dag, så det blev ikke til mere end fem billeder. Samtlige billeder jeg tog på turen, med et desværre ret dårligt kamera, kan ses på dette link: http://www.facebook.com/album.php?aid=22181&id=100000239991620&l=9168da4710

Kort efter at være vendt hjem fra cykelturen, blev jeg så aktiv hos museumstog på CVK i københavn, hvilket indtil videre har givet mig en hel del fede oplevelser, deriblandt kan bla. nævnes at jeg var med som aktiv til Jernbanemuseets Lyntogstræf i Odense, hvor jeg bla. kørte med MA 460 hele vejen fra KBH til Odense. Jeg tog ca. 250 billeder på turen, hvor jeg har lagt de ca. 160 af dem ud i dette her album: http://www.facebook.com/album.php?aid=23365&id=100000239991620&l=40a419da86

Engang i slutningen af september, kom jeg via facebook i kontakt med en, der skaffede mig ud som lokomotivfører på HVB, hvilket også var en ekstremt fed oplevelse. Billederne derfra kan ses på dette her link: http://www.facebook.com/album.php?aid=34062&id=100000239991620&l=eaa286a9de

Oktober sneg sig langsomt tættere på, hvor jeg igen var blevet inviteret af folkene bag 3modul.dk, til at deltage i noget samkørsel i Tømmeruphallen, i forbindelse med store byttedag. Dette vil jeg tillade mig at kalde for debúen for deres opstilning til hobbymessen i Valbyhallen to uger senere. Også denne dag var rigtig hyggelig i selskab med de mange flinke mennesker i 3modul. Dette vil jeg sætte stor pris på at kunne gentage, eller også må jeg bare tage mig sammen til at fylde 15, og få meldt mig ind i foreningen.

Senest har vi i sidste weekend i klubben holdt jultræskørsel i model, hvor jeg bla. havde min nye MT på indkøring, samt min NFJ SM 1 til opstilling. Snakken gik livligt på hvad de forskellige havde alvet i dette år, og der blev også tid et spil Bingo, samt at bygge lidt på vores moduler, og jeg kom igang med at male interiur på min MS. Igår var jeg med ude og køre snerydningstog på HVB, hvor jeg i morgen skal ud og køre juletog. Billeder må følge engang efter nytår, eller i endnu et facebook album.

2011 vil forhåbentligvis også byde på flere spændene togoplevelser, en af de ting som jeg for tiden ser meget frem til, er DMJUs diorama konkurrence, som jeg senest har meldt mig til, nok som den yngste deltager, selvom jeg nok bliver overgået på mange længder af meget dygtigere modelbyggere, samt næste års cykeltur med klubben, som næste år går til hh. Syd-, Midt- og Vestfyn. Jeg vil efter nytår også med en uges interval, lægge et eller andet togrelateret billede på bloggen, samt skrive artikler, i det omfang jeg nu finder det nødvendigt.

Nu er der vidst kun tilbage at ønske alle jer andre MJ’ere, En rigtig glædelig jul og et godt nytår!

Med venlig hilsen

Jens C. Norup

2 Responses to Glædelig jul og godt nytår!

  1. Claus Lind siger:

    Hej jens
    Fin historie og dejligt med seriøse unge mennesker

    Glædelig jul og godt nyt tog år til dig

    Venlig hilsnen

    Claus / c-lind

  2. Niels siger:

    Hej Jens!

    Det lyder rigtigt spændende. Jeg kunne også godt tænke mig at besøge Bo, da jeg også kører spor 0 – men der er langt fra Jylland til Sakskøbing!

    God Jul
    Niels

Skriv en kommentar